Emléktábla avatás a kunhegyesi vasútállomáson
280 kunhegyesi, abádszalóki és tiszaderzsi zsidó lakost deportáltak 1944. júniusában a hatházi gettóból. Előttük tiszteleg az az emléktábla, mely az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem közösségszervező szakos hallgatói, a Raoul Wallenberg Egyesület, a kunhegyesi, az abádszalóki, a tiszaderzsi önkormányzatok összefogásának, a Mazsihisznek, valamint a Kunhegyesi Református Egyháznak köszönhetően került fel a kunhegyesi vasútállomás falára a tragédia 80. évfordulóján.
Emlékük legyen áldott!
Az ünnepséget a Kunhegyesi Református Általános Iskola Óvoda és Családi Bölcsőde diákjainak színvonalas műsora színesítette, akik Ember Mária Hajtűkanyar című regényéből olvastak fel részleteket. A diákokat Nagyné Smányi Hedvig tanárnő készítette fel a felolvasásra.
Víg Márta beszéde:
„Tisztelt Emlékezők!
Ma egy 80 évvel ezelőtti szomorú országos eseményre emlékezünk, mely Kunhegyes és környéke zsidó lakosainak életében is drámai események kezdetét jelentette. Ennek következtében a települések addigi nyugodt élete, a különböző vallású és kultúrájú emberek békés egymás mellett élése központi beavatkozással megszűnt.
Történelmi tanulmányainkból tudjuk, hogy mennyi korlátozó intézkedést hoztak számukra már az 1920-as évektől kezdődően, hogy ellehetetlenítsék életüket. Az 1938, 1939 és 1941-es zsidó törvények meghozatalával kiszorították őket a közéletből és gazdaságilag is kifosztották.
2003-ban történelemszakos kolléganőmmel felkutattuk a kunhegyesi zsidó lakosság történetét, életének alakulását. Ő interjúkat készített a helyi holokauszt túlélőkkel és idős lakosokkal. A pályázatra készített anyagból 2004-ben helytörténeti kiadvány született.
A vidéki gettók felállítása a magyar és német hatóságok szoros együttműködésével történt. 1944. áprilisában a csendőrség összeírta a települések zsidó lakosait, a még vendégként Kunhegyesen tartózkodó hozzátartozókkal. A listájukon szerepeltek a már munkaszolgálatra behívott férfiak is.
- májusában a Nagykunságban Karcagon, Kisújszálláson, Kunszentmártonban, Túrkevén és Kunhegyesen került sor a gettók felállítására.
A kunhegyesi gettóba 1944. május 16-án a helyi zsidóságon kívül az abádszalókiakat és tiszaderzsieket is begyűjtötték: nőket, gyermekeket, idősebb férfiakat. A kitelepítési felszólítást néhány héttel korábban kapták meg a családok. Csendőr járt házról házra, s adta át lakásukon a kitelepítésüket tartalmazó idézést.
Kunhegyesen, a település vasútállomás felőli részén, az un. Hatház települési részen jelölték ki a kényszerlakhelyet. A legszegényebb családok éltek itt, akik napszámosként dolgoztak v. téglagyári munkások voltak. Szoba-konyhás komfort nélküli apró kertes házakban éltek, némelyik alapja mélyen a földbe volt vájva. Ide zsúfoltak össze kb. 280 embert, egy kisházba több családot is.
A kitelepítés napján a kunhegyesi zsidócsaládok elindultak a Hatház felé, hogy a meghatározott időpontban meg tudjanak jelenni. Legtöbben gyalog vitték poggyászaikat karjukon, hátukon, kezükben, batyukba kötve, a nélkülözhetetlen dolgokkal felpakolva. Voltak, akik szekeret fogadtak.
Oda megérkezve lajstromba vették őket, majd megkeresték kijelölt lakásukat…
Két helyi bábaasszonyt kényszerítettek a nők megvizsgálására az értékek esetleges elrejtése miatt.
Egy tavaly elhunyt kunhegyesi túlélő emlékeiből a következőket tudtuk meg: Apja munkaszolgálatos volt, 9 évesen indult édesanyjával a hatházi gettóba. Megjelölték, melyik ház lesz az ő és még egy család új otthona, az ottaniakat pedig az ő lakásukban helyezték el. Takarítottak, meszeltek, rendbe hozták, lakhatóvá tették az épületet.
A gettó területét nem hagyhatták el. Nem volt körbekerítve, csendőrjárőrök vigyázták a terület határait. Helybeli keresztény ismerősük vásárolta meg számukra a szükséges élelmet. Minden családnak volt általában egy keresztyén beszerzője.
Mivel a gettóban nem volt iható vizű kút, ezért az un. Kota-kútra kellett menniük vízért. Megindult a nép is, ugyanis ismerőseik vizes kannákban vitték a tejet, tejfelt, s cseréltek kannát a csendőr szeme előtt.
Mezőgazdasági munkát is végzett egy csoport egy nagygazda földjén. Rendes embernek tartották, minden este maga vitte a tejet a gettóba a gyerekeknek.
Egy másik túlélő elmondta: Próbálták elrejteni, megsemmisíteni ingóságaik egy részét. A lakossággal való jó kapcsolatra utal, hogy fontosabb tárgyaikat megőrzésre keresztyén ismerőseiknek adták át. Elsősorban olyan tárgyakról volt szó, amelyek szakmájuk folytatásához nélkülözhetetlen, amikor majd visszajönnek. A pénzügyőrség által elkobzott tárgyaik, ruhaneműik, értékeik a zsinagógába kerültek.
A kitelepítés napjáról, az abádszalókiak gettóba érkezéséről Ember Mária írónő Hajtűkanyar c. kötetében írt. Szekerekkel érkeztek. Kunhegyes központjában leszállították őket, s gyalog indultak kényszerlakhelyükre Édesanyjával és Judit húgával, akiből híres dokumentumfilm rendező lett. Barátság is született itt közte és a kunhegyesi Spitzer Jutka között, El a faluból c. regényében írt erről.
Pontosan egy hónapot töltöttek itt. 1944. június 16-án rengeteg csendőrt vezényeltek Kunhegyesre. Este, gyalog hajtották a gettó lakóit az állomásra erős csendőrkísérettel. Reflektorral világították be az állomás területét, az szinte nappali fényben úszott. Sokan kimentek oda a település lakói közül. Kit a kíváncsiság, kit az együttérzés hajtott.
Miután megérkeztek a Hatház lakói, megkezdődött a bevagonírozás. A családok együtt maradhattak. Amint felszálltak csomagjaikkal együtt, a zsúfolt tehervagon ajtaja bezárult. A vonat elindult Szolnok felé. – Három napig tartott az útjuk. –
A szolnoki cukorgyári gyűjtőtáborban több mint hatezer ember zsúfolódott össze. Tíz-tizenkét napot töltöttek itt. A táborban nem jutott fedél a fejük fölé, földön aludtak a szabad ég alatt. Több napon át zuhogott az eső, holmijaik eláztak és használhatatlanná váltak. Újra zsúfolt tehervagonokba kerültek. Egy részük a hírhedt megsemmisítő táborba, Auschwitz-Birkenauba került (csupán 2 %-uk élte túl), más részüket a Bécs melletti Strasshofba mezőgazdasági kényszermunkára vitték, vagy gyárakban dolgoztatták. (70-80 %-uk élte túl a megpróbáltatást) – Itt 35 kunhegyesi zsidó ember 1945. május 2-3-án a felszabadulás előtti napokban életét vesztette Persenbeugnál.
A kunhegyesi 228 zsidó ember közül 128-an nem élték túl a megpróbáltatásokat Mi volt a bűnük? Zsidó vallásuk és származásuk.
Szülőföldjük volt, vagy annak érezték Kunhegyest. Köztiszteletben álló emberek voltak, akik közül sokan itt születtek. Itt építették fel imaházukat, s itt járatták gyermekeiket iskolába. Szorgalmasan dolgoztak, törvénytisztelően éltek… Az ő tevékenységük révén sokan jutottak munkához a helybeliek, s tudták eltartani családjukat még a nagy gazdasági válság idején is. Boltjaikban mindig volt hitele a legszegényebb embernek is.
- Déri Pál egykori munkaszolgálatos gondolatai: „Mitől voltak ők nemzetidegenek és hazaárulók? Hiszen csak tették a dolgukat az itt élők javára orvosként, ügyvédként, kereskedőként és iparosként…, akik éppen olyan jók, vagy kevésbé jók voltak, mint Kunhegyes 10.000 többi magyarja!…”
Tisztelt Jelenlévők!
Kegyelettel emlékezzünk a ma felavatásra kerülő emléktáblával is az innen és más magyarországi településekről elhurcolt és vissza nem tért honfitársainkra!
„Megölte őket a gyűlölet – őrizze emléküket a szeretet””
Kunhegyesi polgármester beszéde:
„Tisztelt Emlékezők!
Kunhegyes – nehéz múlttal, de nagy örökséggel rendelkező város a Nagykunságban. Írásos formában 1238-ban a Kemej megyei – egri káptalan – paptized lajstromában Hegyesegyháza néven említik.
A századok során lakói sokat szenvedtek töröktől, tatártól, labanctól, szerbtől, Habsburgoktól, a Német Lovagrendtől. Kétszer feldúlták a települést, háromszor teljesen pusztává tették.
A megpróbáltatásaikat a közösség összefogása által sikerült legyőzni.
Az 1745-os jászkun redemptióval visszaszerzett kiváltságaikat szigorúan őrizték, betelepedni más népeket csak az 1849-ben hozott országos intézkedések után tették lehetővé. Addig csak nappal tartózkodhattak a településen, s folytathattak kereskedést főként piacok, vásárok alkalmával.
De kik is voltak településünk lakói?
Életereje, sokszínűsége etnikumaiban gyökerezett: a magyarokban, kunokban, zsidókban, cigányokban.
Már Szent István király Imre herceghez írt intelmeiben felhívja figyelmét az idegenek befogadására, s ennek okaira:
„A vendégek s a jövevények akkora hasznot hajtanak, hogy méltán állhatnak a királyi méltóság hatodik helyén. … Mert amiként különb-különb nyelvet, szokást, különb-különb példát és fegyvert hoznak magukkal, s mindez az országot díszíti… Mert az egy nyelvű, és egy szokású ország gyenge és esendő. Ennélfogva megparancsolom neked, fiam, hogy a jövevényeket jóakaratúan gyámolítsad, és becsben tartsad, hogy nálad szívesebben tartózkodjanak, mintsem másutt lakjanak.”
A hazánkba betelepült izraeliták fejlettebb területről érkeztek. Megszervezték közösségük belső életét. Különleges vallási szokásukat szigorúan megtartották, megtanulják új hazájuk nyelvét, külsőben is hasonultak, asszimilálódtak.
A 20. századfordulóján ott találjuk őket a kereskedelemben, pénzforgalomban, különböző vállalkozói területeken, az értelmiségi pályán ügyvédként, orvosként. Elévülhetetlen a szerepük a magyar kultúrában is.
A népszámlálás adatai az izraelitákról Kunhegyesen
Év | Fő | Összlakosság | Összlakossághoz képest (%) |
1854 | 13 | 6677 | 0,19 |
1881 | 162 | 7461 | 2,17 |
1900 | 312 | 9504 | 3,28 |
1910 | 304 | 9832 | 3,09 |
1920 | 356 | 10979 | 3,22 |
1930 | 273 | 10896 | 2,50 |
1940 | 224 | 10769 | 2.08 |
1944 | 228 |
A hitleri gépezet a környező országok és Magyarország zsidó középrétegét semmisítette meg: lefejezte ezen országok értelmiségét, kereskedelmi és szolgáltató potenciáját.
Ki hát a vesztes?
Vesztesek a haláltáborokban elpusztított kisemberek. Vesztesek Közép-Európa nemzetei.
Ma emléktábla avatással rájuk emlékezünk itt, Kunhegyesen!”
1. Glebov Melinda, a Raoul Wallenberg Egyesület ügyvivője megnyitja a rendezvényt

Kunhegyes emlektabla avatas17_resized
2.

Kunhegyes emlektabla avatas1_resized
3. A diákok felolvasnak Ember Mária Hajtűkanyar című regényéből

Kunhegyes emlektabla avatas2_resized
4.

Kunhegyes emlektabla avatas3_resized
5.

Kunhegyes emlektabla avatas4_resized
6.

Kunhegyes emlektabla avatas5_resized
7. Szabó András, Kunhegyes város polgármestere

Kunhegyes emlektabla avatas18_resized
8.

Kunhegyes emlektabla avatas6_resized
9. Víg Márta

Kunhegyes emlektabla avatas7_resized
10. Dr. Sebes József a Raoul Wallenberg Egyesület elnöke

Kunhegyes emlektabla avatas8_resized
11.

Kunhegyes emlektabla avatas9_resized
12. Handó István operaénekes és egyben az OR-ZSE hallgatója

Kunhegyes emlektabla avatas10_resized
13.

Kunhegyes emlektabla avatas11_resized
14. Dr. Verő Tamás rabbi kaddist mondott az elhunytak emlékére

Kunhegyes emlektabla avatas12_resized
15.

Kunhegyes emlektabla avatas13_resized
16. Az emléktáblánál a felolvasó diákok

Kunhegyes emlektabla avatas14_resized
17. A fotón balról: Glebov Melinda, Dr. Verő Tamás rabbi, Kardos Yvette, Dr. Sebes József, Sebestyénné Janik Éva, Orosz Ferenc és két vendég

Kunhegyes emlektabla avatas19_resized
18. Az emléktábla

Kunhegyes emlektabla avatas15_resized
19. Az emléktábla

Kunhegyes emlektabla avatas16_resized
Az eseményről a Kunhegyesi híradó, a Kunhegyesi Városi Önkormányzat és Polgármesteri Hivatal lapja is ír. A cikk megtalálható a 34. évfolyam 7. szám első két oldalán – Emléktábla avatás, mely az alábbi linken olvasható:
https://pohi.kunhegyes.hu/wp-content/uploads/2024/07/KH_2407.pdf
valamint a MAZSIHISZ/hírek/megemlékezések alatt is találunk egy cikket, mely ezen a linken érhető el:
https://mazsihisz.hu/hirek-a-zsido-vilagbol/megemlekezesek/az-or-zse-hallgatoinak-kezdemenyezesere-emlektablat-avattak-kunhegyesen